A kiscserkészet

Beküldte Győrik Ágnes - 2015. június 15., 13:13

Nem csak a nagymamakorú nénik csücsörítenek önfeledten, amikor meglátnak egy kisgyereket a buszon, vagy amikor átmennek a zebrán az 1.b-sek. Az alig iskolás, vagy alsó tagozatos gyerkőcök cserkészben is a legcukibbak, velük foglalkozni maga a meseország. Vagy nem? Anyu szeme fénye kiscserkész lett. Mit kezdünk vele? Hegyi Armandot, csst. (105.), kérdeztük.
 
Huszonöt éves vagy, immár tíz éve a kiscserkészekkel foglalkozol. Te vagy a kiscserkész őrsvezetői vezetőképzés vezetője. Hogy keveredik egy nagyfiú a kisfiúk élére?
 
Úgy kezdődött a kiscserkész pályafutásom, hogy nagyon béna voltam az ŐVVK-ban. Nem tudtam mintázni. Csupa bolondságot találtam ki, és kislányokkal próbáztam. Fogalmam sem volt, mit kell kezdeni ötödikes gyerekekkel. Az az őrsgyűlés sikerült jól, mikor a hajammal csomóztunk – akkor még hosszú volt. Mondták is a kiképzők, hogy jól sikerült ez a feladat, de a csomózás inkább kiscserkészeknek való. Augusztusban volt a tábor, szeptemberben volt az első vezetőségi otthon Dunaföldváron, ahol megkérdezték, hogy ki milyen őrsöt szeretne. Talán a nyári élmények hatására én jelentkeztem egyedül a fiúk közül a kiscserkészekért. Így lettem kiscserkész őrsvezető 15 évesen.
 
Nagyon megfogtak a gyerekek. Velük el lehetett engedni az ŐVVK komolyságát, bár az is igaz, hogy ott nem arra képeztek bennünket, hogy a kicsikkel foglakozzunk. Földváron általában két általános iskolai osztály indul, ez egy kisváros, szinte minden iskolakezdőből cserkész lesz. Játszottunk, megalkottuk a mi kis saját szabályainkat, hogy ne legyen káosz, és remek életet éltünk. Később úgy éreztük, el vagyunk hanyagolva a cserkészek mellett, nehéz volt segítőket találni a programjainkhoz, ezért hét évvel ezelőtt megalakítottuk a Meztelen Csiga kcs rajt. Most már hetvennél is többen vannak a kcs-k Dunaföldváron.
 
VL: Említetted, hogy az ŐVVK nem a kiscserkész korosztályra képez. Hogy tudtál belefogni ebbe a munkába?
Ahhoz, vagy valaki jó kiscserkész őrsvezető legyen, nem kell eljönnie a KCSŐVVK-ba. De hogyha elmegy a KCSŐVVK-ba, biztos sokkal egyszerűbb lesz a dolga. Székely Andrissal cst. (442.) beszélgettem – ő kezdte megújítani a KCSŐVVK-t –, hogy igazából minden őrsvezető a saját személyiségét adja a munkájába, mindegy hogy őv vagy kcsőv, v
agy tizennyolc pluszos. A VK-ban szemléletet, módszereket adunk a kezükbe, de mindenki a saját stílusában fogja vezetni a rábízott gyerekeket. Ezen nem tudunk változtatni, és nem is sza
bad. Nekem szerencsém volt a kicsikkel, heten vagyunk testvérek, én vagyok a középs
ő – talán ezért sem voltam zavarban, hogy mit kezdjek a gyerekekkel. Anyukám kis ideig napközis tanító néni volt, apukám néptánc tanár, általános iskolásokkal foglalkozott – így érthetőbb, miért fogott meg ez a korosztály. Amikor 2009-ben elmentem KCSŐVVK-ba, már nem is vezettem őrsöt, a Meztelen csigák rajparancsnoka voltam. Nagy megdöbbenés volt: akkor értettem meg, hogy sokkal hamarabb kellett volna eljönnöm! A fegyelmezés területe és a szeretetnyelvek „beszéde” volt a legérdekesebb terület. Az évek folyamán ugyan sok minden kialakult bennem, de tapasztalati úton dolgoztam ki a módszereket; ösztönösen.
 
2009-ben végeztem a KCSŐVVK-t Szentiványi Matyinál csst. (442.). Életem egyik legjobb tábora volt, nagyon sokat tanultam szakmailag, és egészen más volt, mint az ŐVVK. A KCSŐVVK-ban azt szeretem, hogy valóban partnernek tekintjük a jelölteket, nagy felelősséget adunk a kezükbe. Ugyan mindenhol mintázunk, gyerekeken gyakorlunk, viszont a KCSŐVVK-ban komplett tábort viszünk végig. A jelölt így már akkor is részt vesz egy kiscserkész táborban, amikor még nem vezető. Voltam ŐVVK kiképző is, az szakmailag nem volt jó élmény. Tudom, hogy ez csak egy év tapasztalata, de jó helyre kerültem a KCSŐVVK-ba.
 
VL: Szerinted a hagyományos őrsvezetői vezetőképzés keretein belül fel lehet készíteni a jelölteket kiscserkész őrsvezetőnek?
A három pesti ŐVVK-ból minimum az egyiket kiscserkészre kellene átalakítani. Az elmozdíthatatlanság oka a hagyomány. Megmaradna a keretmese, az elnevezések, a titkok, az NLÁ. A vezetőképzésről készített felmérés alapján az derült ki, hogy a kezdő őrsvezetők nyolcvan százaléka kiscserkészekkel foglalkozik. Ehhez képest tavaly összesen huszonnégyen végeztek KCSŐVVK-t, a több száz őrsvezető-jelölt közül. A vezetőképzés még nem reagált az igényekre. Bár az elején azt mondtam, hogy lehet valaki jó kiscserkész őrsvezető úgy is, hogy nincs rá megbízatása, de a saját példám is azt mutatta meg, hogy jelentősen megkönnyíti a munkát a KCSŐVVK, hatalmas élmény ad, és megkönnyebbülést.
 
VL: A kiscserkész próbarendszert összefoglaló sárga könyv ma még megállja a helyét?
Ennek a megújításán már dolgoznak Németh-Nagy Melindáék cst. (412.). A jelenlegi könyv kicsit száraz, korszerűtlen, sok benne a szöveg. A módszertani játékok leírásával az a gond, hogy abba kapaszkodik az őrsvezető, és elvész a kreativitása, nem fog önállóan gondolkodni. A cserkész módszertannak éppen ennek az ellenkezőjét kellene jelentenie a gyakorlatban is.
 
VL: Mik a legfőbb kihívások a kiscserkész korosztállyal?
A fiúknál a fegyelmezés. Azt látom a fiú őrsvezetőkön, hogy ezzel gyűlik meg leginkább a bajuk. Egyrészt hozzák azokat a fegyelmezési módszereket, ahogyan velük bántak hetedikes korukban, ami nem mindig követendő példa. Büntetésből fekvőtámaszokat nyomni nem nagy kunszt egy kcs-nak, túl van rajta, és minden megy tovább ugyanúgy. Tele van energiával, ez nem fogja meg. Ugyanakkor az iskolát is épp csak most kezdte el, kialakulóban vannak a barátságok, aztán belecsöppen az őrsbe, ahol a saját osztályán kívülről is érkeznek idegenek. Még egy közösséget kell megszoknia. Tipikus reakciókat látunk: aki otthon nyuszi, az itt kitör, aki otthon nagyon kemény, az itt lesz anyátlan – minden kiscserkészt meg kell ismerni a lehető legmélyebben. Kiismerni azokat a területeket, amelyeken keresztül hatékonyan tudod őt motiválni. Amikor én kiscserkész őrsvezető voltam, a fegyelmezésnek határozottabb megnyilvánulásai voltak, amelyekhez rossz érzet társult. A nálam végzett kcsőv-k sokkal lazábban kezelik az eseteket: megölelik, lebirkózzák a srácokat. Aztán megkérik a kicsiket, hogy ezt és ezt ne így csinálják. Igazából a gyerekek szeretik, ha az őrsvezetőjük birkózik velük, de ezt nem lehet bírni szusszal.
 
VL: Vannak konkrét módszerek, amelyek beválnak az ilyen korú gyerekeknél?
Persze a játék és a mese a két legfontosabb eszköze egy kcs vezetőnek! Egyébként minden őrsvezető úgy fegyelmez, amilyen ő maga. Aki alapból vicces, az úgy. Aki komolyabb alkat, az sem fog kibújni a bőréből. Akinek a feszes szabályok adnak biztonságot, az a kisebbeket is beszabályozza. Azt figyeltem meg a fiúknál, hogy szót fogadnak az őrsvezetőiknek, még ha erélyesek is velük, mert szeretik őt. Ha az elején lefektetik az alapokat, a szabályokat, akkor nagyon egyszerű lesz a kcsőv-k dolga. Láttam olyan őrsöt, ahol a káosz volt az úr. A vezetőjük nem tudta őket fegyelmezni, százfelé futottak a gyerekek, nem fogadtak szót. Szerették az őrsvezetőjüket, de nem vették komolyan. Amikor őrsvezető-váltásra került sor, beszélgettem a kicsikkel, akik azt mondták, hogy most jobb, mert vannak szabályok.
 
VL: Említetted a szeretetnyelveket: lehet, hogy mindennek ez a kulcsa?Azt szoktuk mondani az ŐVVK-ban, hogy muszáj megszeretni minden őrstagot. Biztos van köztük olyan, aki nem szimpatikus. Nem baj, mindenkivel megeshet. De akkor is muszáj megszeretni, mert megérzik a gyerekek, hogyha nem szeretettel fordulsz feléjük. Te is emlékszel arra, hogy kiskorodban melyik tanár nem bírt téged, nem? Hát ők is emlékezni fognak rá!
Nehéz dolog, hogy vannak problémás gyerekek, akikhez a te szakértelmed nem elég. A figyelemzavaros hiperaktív (ADHD), és a súlyosan deviáns gyerekekhez is magasabb szintű szakértelemre van szükség, ahogyan az otthonról hozott problémáik is bezavarnak. Nagy a felelősségünk. Ha nem akarjuk igazából megismerni a gyerekeket, ha elzárkózunk a családi problémák elől, akkor nem fogunk eredményeket elérni, nem lesz valódi kapcsolatunk velük. Persze ha valaki nem fér a szabályozott keretekbe, vagy a viselkedése zavarokat jelez, a szülőknek kell szólni. Egy idősebb cserkészvezető, rajvezető alkalmas erre, akit a szülő nagyobb eséllyel partnernek fog tekinteni.  A kiscserkészetben kiemelten fontos a kapcsolattartás a szülőkkel.
Volt, amikor hiábavalónak éreztem a küszködésemet. Csináltam így, csináltam úgy – semmi nem volt jó a gyereknek. Aztán kiderült, hogy örökbefogadott, az összes testvére szintén, a nevelőszülők is elváltak, csupa bizonytalanság volt az élete. Nem csoda, hogy nyugtalan volt, zavart. Volt olyan kislány, aki mindig az apukájával aludt. Az édesanyával rossz volt a kapcsolata. A gyerek a táborban nem aludt el addig, míg az őrsvezetője nem altatta el. Meg kell látni azt a pillanatot, amikor már nem veheted a válladra a család problémáit. Például ha már a csoport, az őrs életét akadályozza, és van olyan mértékű a probléma, ami nem lehet a cserkészet feladata, nincs rá felhatalmazása és szakértelme sem.
 

Írta: Nagy Emese


A Vezetők Lapja legutóbbi számában megjelent "A kiscserkészet" című cikkünk nyomtatott verziójába sajnálatos módon tördelési hibák kerültek. Ez az online változat a mérvadó. Interjúalanyunktól, Hegyi Armandtól (csst., 105.) és a lap olvasóitól elnézést kérünk!
Rovat: