Merre tovább cserkészek?

Beküldte sandor.viktoria - 2015. január 28., 17:03

Szervezetfejlesztés a Magyar Cserkészszövetségben

Interjú Pontyos Tamás trénerrel, szervezetfejlesztővel
 

Az INDABA 2014 novemberi rendezvény két napja alatt lehetőség nyílt az MCSSZ szervezetfejlesztési folyamatainak megismerésére, a cserkészvezetők véleményének meghallgatására, azok érdekérvényesítésére. A bőséges tapasztalatok összegzése előtt gondolkodjunk együtt, mit tehetünk egy jobb, korszerűbb szervezet működése érdekében.



 
  • Mit jelent egy önkéntes mozgalomban a fizetett alkalmazottakból álló szervezet fejlesztése?
Pontyos Tamás: A magyar cserkészet egy önkéntes mozgalom, a Magyar Cserkészszövetség pedig egy civil szervezet. A kettő között lényeges különbség, hogy az MCSSZ-nek az egyik alapvető feladata a mozgalom támogatása. A mozgalomnak nincs szüksége szervezetfejlesztésre – lehetne a mozgalommal is dolgozni, fejleszteni, de azt inkább közösségfejlesztésnek nevezhetnénk. Az MCSSZ, mint kezdetben kisebb méretű civil szervezet mára egy nagy létszámú apparátussá bővült, intézményesült, emiatt a szervezetfejlesztés indokolttá vált a 25 éve újjáalakult MCSSZ-en belül. 

 
  • Miben tér el a közösségfejlesztés a szervezetfejlesztéstől?
A szervezetfejlesztés az emberek közti formalizált, intézményesült kapcsolatok, együttműködések fejlesztését jelenti. A hatékonyabb munkáért, az eredményesebb együttlétért, a jobb hangulatú közösségért, és így tovább. Formalizált kapcsolatok alatt értem azt, amikor az emberek már pozícióban vannak, szerepet vállalnak bizonyos területeken, a státuszuk következtében alkalmazásban állnak, ily módon fizetésért dolgoznak. Formalizált struktúrában lehet rendszerszerű együttműködést kialakítani. Egy közösségben nem a rendszer, hanem az egymáshoz való viszony határozza meg a működést. A mozgalmat tehát nem szervezet-fejleszteni, hanem közösség-fejleszteni, hálózat-építeni kellene, az MCSSZ-t viszont szervezet-fejleszteni, mert strukturált, hierarchizálódott intézmény. 
A szervezet sajátossága, hogy a mozgalma is egy hierarchizált rendszert, különféle szervezeti jeleket mutat, mint a kerület, csapat, raj és az őrs. Valójában ezek az önkéntes alapon történő együttműködések inkább egy közösségi létformát testesítenek meg, sem mint szervezeti formát. Ebből adódóan van, vagy volt ellenérzés a tagság részéről a szervezetfejlesztéssel kapcsolatban. Érthető, hiszen aki egy cserkészcsapatban éli az életét, tőle viszonylag távol van a mozgalom intézményesült része, joggal kérdezi, hogy ehhez nekem mi közöm van? 
Annyi köze van hozzá, hogy éppen ő jelenti ennek a szervezetnek az alapját. Maga a tagság adja az alapot, és az értelmét egy közösségnek. Amikor mi szervezet-fejlesztünk, azért tesszük, hogy az országban bármerre élő tag ettől a szervezettől az ő mozgalmának támogatásával jobb lehetőségekhez jusson. Az más kérdés, hogy miként lehet megmutatni a tagságnak, hogy ez a különféle közösségi szinteken – kerület, csapat, raj, őrs – miért is jó folyamat. 


 
Ez egy komoly kihívás előttünk: a szervezetfejlesztés rengeteg kommunikációval, együttműködéssel vihető közelebb a tagsághoz, ami csakis hiteles, érthető formában történhet. Az INDABA első része arról szólt, hogy a jelenlévő 180 embernek elmondjuk: hidd el, van annak értelme, hogy ma itt vagy! Mondd el újra és újra a véleményedet, javaslatodat, mert mi azért dolgozunk, hogy azt meghallgassuk, megfontoljuk. Amennyiben a szervezet épülésének javát szolgálja, azt mi felhasználjuk a munkánk során. 
Három nagy stratégiai területet azonosítottunk a szervezetfejlesztés tervezése során: az egyik nagy stratégiai terület az MCSSZ legfontosabb prioritása, a magyar cserkészmozgalom támogatása. Ez volt a témája az INDABA első napjának. A második napon a két másik prioritás foglalkoztatta a cserkészvezetőket: a magyar cserkészet és a pedagógiai-fejlesztés, illetve a magyar cserkészet és a közösségfejlesztés viszonya. Az MCSSZ azon túl, hogy támogatja saját mozgalmát, merít a százéves működése során megszerzett tudásanyagból, amit át tud adni a mozgalmán kívüli közösségeknek. Hasznosulhat a pedagógiában, pedagógiai innovációban, az alternatív oktatásban, alternatív pedagógiai kísérletekben, vagy a civil mozgalmak közösségfejlesztésében, a különféle hálózatok közti együttműködésben. Erre szerzett forrást a Cserkészszövetség, amit TÁMOP 5.2.8-nak hívunk. Ez azzal is jár, hogy a korábbi fókuszt kiszélesítsük, és már nem csak a saját mozgalmunkra koncentrálunk. 


 
  • Mik voltak az első nap legfontosabb megállapításai? 
Tizenhárom fő területet határoztunk meg, amely területeken a mozgalom támogatása önálló értelmet nyer. Ilyen terület például az önkéntes vezetők támogatása. A mozgalom azt várja a szervezettől, hogy támogassa a mozgalomban feladatot ellátó önkéntes vezetőket. Tudja támogatni azzal, hogy különféle lehetőségeket biztosít, forrásokat ad, kapcsolati hálót nyújt, módszertant, eszköztárat ad. Ezekkel a fő területekkel nem mondtunk ki új dolgokat, viszont 180 ember közösen gondolkodott róla. Amíg korábban elszigetelten, magára hagyva rágódhatott valaki, most konstruktív kommunikációs csatornát kapott a gondolatai számára. Nyitottak voltunk a kritikára, nem voltak tabuk. Azt kértük, hogy beszéljetek arról, ti mit értetek a vezetőképzés támogatásán, fejlesztésén? Minden egyes asztaltársaságban megjelentek a kritikus szavak, de ezen túllépve minden beszélgetés eredménye egy előremutató javaslatban testesült meg. Ezekre tudunk mi ezután építkezni. Több mint egy hónapja dolgozunk az összegyűjtött adatokon, amit összesítünk, értékelünk. 
 
  • A kritikus felvetések megmérettetése is volt ez a hétvége. Kiderült, egyes kérdéseknek mekkora a támogatottsága az egybegyűltek körében. 
Az eredmények azért váltak megfoghatóvá, mert volt elég idő a témák körüljárására. Az első napon volt olyan társaság, aki pár óra alatt végzett a témájával. A régi sémák szerint vázolták a gondolataikat, viszont nem vitatkoztak róla. Azért adtunk egy egész napot a mozgalom működésének megvitatására, hogy ezeket a zárt fogalmi köröket átlépjük, töltsük meg tartalommal a közhelyeket. Példa: az elnökség távol van a kerületektől. Nem vagyunk megelégedve a vezetőképzéssel. Mit tehetnénk azért, hogy közelebb kerüljön, vagy elégedettebb legyél? Sokan még nem jutottak el odáig, hogy ezeket az igényeiket megfogalmazzák. Ezúttal erre tettünk együtt kísérletet.


 
  • Előnyei mellett sok béklyót jelent a mozgalom működésében a hierarchizált jelleg. A tagság többségében fel sem merül a reformáció, a döntések felülről lefelé hatnak, ritkán tör utat magának az alulról jövő kezdeményezés. 
A cserkészet – tetszik, nem tetszik – egy „katonás”, erősen centralizált, hierarchizált mozgalom. Tisztek, segédtisztek, parancsnokok vannak. Ez is része a szervezet kultúrájának. A szervezetfejlesztés egyik legfontosabb feladata, hogy a mozgalom „katonás” jellege mellett a szervezetet, szervezeti működést demokratikus elvek mentén, a részvételt erősítve szervezze meg. Ebben a rendszerben nem nagyon van helye a katonás döntéshozatalnak, mert úgy elvész az ötlet, az innováció. A szervezeti működésben a kreativitás és az innováció a támogatandó folyamat. A munkánk egyik komoly kihívása, hogy miként lehet a mozgalmi hierarchizált működést a szervezeti, demokratikus működéssel harmonizálni. Az MCSSZ működésében a demokratizált részvétellel és az együttműködésen alapuló jellemvonásokkal mintát kell mutatni, és ebbe a rendszerbe helyezni azt a hierarchikus rendet, amit a mozgalom jelent. A mozgalmat kell integrálni az MCSSZ-be, nem fordítva. Ez persze nem volt mindig így. Amíg egy kis szervezet volt a szövetség még tyúk-tojás problémának láttuk ezt a kérdést. De azzal, hogy a szervezet társadalmi felelősséget vállal a cserkészeten túl, azzal egyértelműen elrendeződik ez is. 
 
  • A megnyilvánuló vélemények alapján nem egyértelmű, hogy a tagság támogatná a cserkészmódszer alkalmazását a közoktatásban. 
Mi nem a cserkészetet, mint komplex rendszert akarjuk kiadni. Azonban a cserkészetnek vannak olyan tartalmi, módszertani elemei, eszközei, felépítési sajátosságai, amelyek önállóan is életképesek. Ilyen például a kisközösségi 8-10 fős őrsi forma, amelyet egy kortárs vezető irányít. Ez a modell miért ne működhetne egy iskolában, egyházi környezetben, más gyermekközösségben? A mai negyvenes korosztály előtt nem idegen az akkori úttörőmozgalom, amely a cserkészetet másolva alkalmazta a modellt, becsomagolva a szocializmus ideológiájába. Ettől függetlenül az akkori fiataloknak a legmeghatározóbb közösségformáló, kortárs csoportja volt. 
A másik meghatározó jellege a cserkészetnek az élménypedagógia. Miért ne lehetne ezt a közoktatásban is alkalmazni? A cserkészet nem sérül általa, viszont az oktatásunk gazdagodik. Megmutatjuk a gyerekeknek a cserkészet bizonyos értékeit, módszereit, élményt adunk általa, nem csak felvillantunk valamit egy eseti toborzón. Én sokkal meggyőzőbbnek, hitelesebbnek és eredményesebbnek tartom az ilyen bemutatkozást. Sokkal szívesebben látnám, hogy úgy növekszik a cserkészet, úgy nő a cserkészmozgalom létszáma, hogy azok a gyerekek akarnak csatlakozni, akik megtapasztalták valamilyen formában a cserkészet lényegét, élményeit. 


 
  • Valódi stratégiai kérdések is foglalkoztatták az INDABA résztvevőit. Az egyik ilyen, hogy nyisson-e az MCSSZ a hátrányos helyzetű gyerekek felé, vagyis tagokká akarunk-e tenni ilyen sorsú gyerekeket. A többség igennel válaszolt.
Ez egy valódi kérdés, mert azt mindenki pontosan tudja, hogy ma Magyarországon a cserkészet többnyire a középosztály gyermekei körében népszerű közösségi létforma. Abban nem vagyok biztos, hogy más országokban is így van. Nagy kérdés, hogy mit kezd a Szövetség ezzel a kihívással, amit a leszakadó társadalmi rétegek gyermekei jelentenek. A másik kérdés, hogy nyisson-e a cserkészet a pedagógiai fejlesztések irányába. Itt is többségi igen válasz született. Volt egy, a működést érintő stratégiai kérdés, hogy legyenek-e erősebben a kerületek. Ebben a témában még nem születtek kiforrott válaszok. A következő 2-3 évnek a legfontosabb szakmai kihívása a cserkészet pedagógiai módszertanának átvizsgálása, elemzése, korszerűsítése. 
Véleményem szerint a cserkészet nem attól népszerű világszerte, mert a porosz-típusú pedagógiához képest személyközpontú, élményszerű, alternatív tanulási lehetőséget kínál. A cserkészet, a cserkészpedagógia az egyedisége, újszerűsége, megújulási képessége okán tudott és tud sikeres ifjúságnevelő mozgalom lenni. Egy skandináv iskolarendszerben módszertanát tekintve nem jelent kirívó különbséget a cserkészmódszer. A cserkészet mégis sikeres tud lenni ott is. Folyamatosan gondolkodni kell arról, hogy a cserkészet miként tud korszerű, újszerű, megújulni képes lenni. Ennek része többek között, hogy gondolkodjunk arról is, hogy mi a szerepe a cserkészetben az informatikai vívmányoknak, eszközöknek, alkalmazásoknak. A Cserkészszövetségnek az a dolga, hogy minőségi, széles és egységes kínálatot mutasson a programok, szolgáltatások területén a magyar cserkészmozgalom szereplőinek. Egységes rendszerre van szükség, amely egységes elemekből épül fel, hogy összehasonlíthatóvá lehessen tenni az ország bármely részén futó folyamatokat. Ez a munka vár ránk a következő hónapok folyamán. Emellett zajlik a szervezeti struktúra újragondolása, mert ezt a stratégiát a jelenlegi szervezeti struktúrával nem lehet megvalósítani. A stratégiának meg kell feleltetni a struktúrát. A negyedik lépes, miután elkészült a struktúra fel kell készíteni az embereket, hogy az új rendszerben hatékonyan dolgozzanak.
 
Nagy Emese
Rovat: